فعال بودن می تواند خطر مرگ را در سالخوردگان کاهش دهد

اولنوامبر 2019 - تیمی از محققان با دقت بیشتری رابطه ی بین مرگ و ورزش را در میان سالخوردگان برزیلی بررسی کردند، جایی که بین سالهای 2002 و 2012 تعداد افراد سالخورده 40 درصد رشد داشته است.نتایج مطالعه آنها در مجله انجمن سالمندان آمریکا منتشر شد.

برای افراد سالخورده، فعال بودن از نظر جسمی بخش مهمی از سلامت کلی خوب، محسوب می شود. در حقیقت، متخصصان می گویند که نه درصد از مرگ و میرهای زودهنگام ناشی از عدم انجام فعالیت بدنی کافی است. اثبات شده است که فعالیت بدنی سبب کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی، دیابت، بیماری مزمن ریوی و بیماری های روانی می شود.

آنها اطلاعات لازم برای این تحقیق را از مطالعه ی COMO VAI در برزیل استخراج کردند. در طول این مطالعه، از ژانویه تا آگوست سال 2014 ، محققان مصاحبه های خانگی با 1،451 فرد بزرگتر از 60 سال انجام دادند. از این تعداد، به 971 شرکت کننده برای اندازه گیری فعالیت بدنی، مانیتورهای مچی داده شد. محققان همچنین از شرکت کنندگان در مورد عادت سیگار کشیدن و چگونگی ارزیابی سلامتی آنها سوال کردند.

علاوه بر این، محققان در مورد شرایط مزمن بهداشتی شرکت کنندگان، از جمله فشار خون بالا، دیابت، مشکلات قلبی، بیماری پارکینسون، نارسایی کلیوی، کلسترول بالا، افسردگی، سکته مغزی و سرطان، اطلاعاتی را جمع آوری کردند. سپس توانایی شرکت کنندگان را در انجام فعالیتهای عادی روزانه ی خود از جمله استحمام، پوشیدن لباس، رفتن از تختخواب به صندلی، رفتن به دستشویی و تغذیه ارزیابی کردند.

همانطور که انتظار می رفت، محققان دریافتند میزان مرگ و میر افرادی که کمترین سطح فعالیت بدنی را داشتند در مقایسه با افرادی که فعالیت بدنی بالاتری داشتند، بیشتر بوده است.

محققان گفتند: یافته های اصلی آنها حاکی از آن است که سطح پایین فعالیت بدنی، صرفنظر از سطح سلامتی یک فرد، با خطرات بالاتر مرگ ارتباط دارد. به طور کلی، داشتن فعالیت بدنی برای جلوگیری از مرگ زودهنگام در مردان و زنان مسن مهم است.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2019/11/191101124620.htm